Spiritualiteit is de kunst om bewust je perspectief te wijzigen

Er komt een nieuw boek aan van Hans Knibbe en op de website van de school voor Zijnsoriëntatie kun je al vast een hoofdstuk lezen uit dit boek. Zie hier.

Hans Knibbe legt in dit korte artikel uit dat spiritualiteit niet gevonden kan worden in een andere werkelijkheid met mooier versie van wie je nu bent, maar dat het in essentie een manier van waarnemen is. Je kunt je dagelijkse manier van waarnemen verschuiven naar een spirit of bewustzijnsblik. Je verlaat “daarmee de wereld van conditionering, van tijd, van
overleven, willen, streven, vermijden enzovoort. “

Dit vraagt een radicale wijziging van je perspectief. Je verlegt je perspectief van een gestolde manier van kijken waarin alles echt bestaat, naar een blik waarin je zit dat alles open, stromend, tijdloos, ongrijpbaar en met elkaar verbonden is, zonder dat ooit iets vast wordt.

“In die openheid verschijnt een speelse, lichte, vreugdevolle, liefdevolle en heldere levendigheid. Een spel zonder begin of einde, zonder richting of doel.”

Dit perspectief voelt als thuiskomen omdat je iets ontdekt dat er om te beginnen al was. Je kunt dan ook ervaren dat alles in de grond roerloos is en dat deze roerloosheid niet gescheiden is van levendigheid.

“In het Spiritperspectief blijft die roerloze presentie aanwezig in iedere vorm die je waarneemt. In dit perspectief trekken we de ervaringen niet los van de grond van ons gewaarzijn, maar zijn ze de levendige uitdrukkingen daarvan.”

(Alle quotes komen uit ‘tekstfragment uit het nieuwe boek van
Hans Knibbe over Zijnsgeoriënteerde meditatie’)

Het hart van Zijnsoriëntatie

(c) Peter Hofstee
Zomer aan de Dinkel © Peter Hofstee

Onderstaande is de inspiratie voor het introductie weekend van de verdiepingsgroep komende 19 en 20 oktober 2019. Je kunt er voor kiezen om alleen het eerste weekend mee te doen voor 100 euro.

Rusten in Zijn

De basis van het hele pad van Zijnsoriëntatie is rusten in Zijn. Rusten in Zijn is te vergelijken met een moment van diepe ontspanning, waarbij je je totaal een voelde met de ruimte om je heen. Bijvoorbeeld als je met je partner naar de zonsondergang zit te kijken aan het strand en je in diepe rust en vaak ontroering van de schoonheid thuis komt in precies hier en nu. Momenten van geluk en vrede, herinneren ons ook aan Zijn. Nu zou je kunnen denken dat Rusten in Zijn afhankelijk is van de omstandigheden. Niets is minder waar. Zijn, is altijd aanwezig. Het wijst naar wie jij ten diepste bent.

Metafoor van de zon en de wolken

Jij bent als de zon (vrij, stralend) en de wolken (onze gewoontepatronen). We zijn het beide. Op het moment dat we helemaal samenvallen met het wolkendek, vergeten we vaak dat we de zon zijn. Op die momenten laten we ons leiden (en dat veroorzaakt lijden) door onze gewoontepatronen. Deze gewoontepatronen zijn ontstaan in onze geschiedenis.

Wanneer we rusten in Zijn, breekt de zon door. We merken dat er helemaal geen geschiedenis is, in het huidige moment. We zijn al vrij. Dit is dus altijd het geval! Door samen te mediteren, kunnen we ons herinneren dat dit onze ware aard is. Dat dit is wie we altijd zijn, ook als we samenvallen met onze gewoontepatronen.
Zo prikken we steeds meer gaatjes in het wolkendek en kan onze ware aard, in deze metafoor ‘de zon’ steeds meer manifest worden in ons. Het vraagt dus van ons om keer op keer een breuk te maken met de identificatie van onze gewoontepatronen, onze gedachten, onze vastzettende gevoelens om zo te leren rusten in wie we van nature zijn.

Meditatie is het hart van Zijnsoriëntatie

Meditatie is het hart van wat we doen. Door te gaan zitten en stil te worden, kunnen we onze natuurlijke aard leren herkennen. Zolang we min of meer onbewust ons leven blijven leven zijn we vaak afhankelijk van de omstandigheden om op ‘spontane’ wijze onze natuurlijke aard te ervaren. Door meditatie en bewustzijns- oefeningen kunnen we zelf aan het roer gaan staan van ons leven en vaker bewust de tijd te nemen om te ontspannen en onze natuurlijke wijze van herkennen. Dus dit is de motivatie waarom we mediteren. We herinneren onszelf eraan dat we al helemaal heel, compleet, waardevol en liefdevol Zijn. We hoeven dat niet te worden, we zijn dat al. Dat is het hart van Zijnsoriëntatie. Daar is het ons ten diepste om te doen.

Meditatie en bezinningsgroep Zijnsoriëntatie

Het woord non-dualiteit valt steeds vaker. Er worden boeken over vol geschreven en binnen spirituele kringen zijn er steeds meer mensen bezig met Non-duaal Gewaarzijn. Maar wat is non-dualiteit eigenlijk? Waarom zou je je ermee bezig houden? En is het mogelijk om de duale werkelijkheid te verruilen voor een non-duale werkelijkheid?

In oktober starten Digna en ik een meditatie / bezinningsgroep die non-dualiteit als begin en eindpunt neemt. Tijdens de bijeenkomsten zullen we proeven wat Non-duaal Gewaarzijn is. Dit als begin en eindpunt nemen is misschien wel het meest liefdevolle wat je kunt doen voor jezelf en anderen. Je vrije aard is sprankelend, liefdevol en spontaan aanwezig. 

Voor deze jaargroep laten we ons inspireren door het boek: Zie, je bent al vrij, van Hans Knibbe. In dit boek beschrijft Hans op sprankelende en inspirerende wijze hoe het besef van een ‘ik’ of ‘ego’ ontstaat en hoe je de identificatie met dit ‘ik’ of ‘ego’ los kunt laten. Wanneer we deze identificatie loslaten, herinneren we ons dat we al vrij zijn, dat er nergens een ‘ik’ te vinden is waar we aan vast kunnen houden. Alles blijkt met alles verbonden te zijn, puur en sprankelend in zijn ware aard.

De bijeenkomsten (zes dagen) hebben een meditatief, contemplatief karakter. Het is de bedoeling dat je thuis de theorie leest en bestudeert aan de hand van vragen. In het samenzijn kan uitwisseling plaatsvinden. Zo kan jou vrije aard zich aan je tonen.

De eerste bijeenkomst is in het weekend van 19 en 20 oktober.

Meer informatie vind je op deze pagina.

Theorie inspiratiedag over verlangen

We hebben gewerkt met het een verlangen dat belangrijk voor ons is in ons bewustzijn te brengen en dat ongegeneerd toe te staan. Je verlangen de hele wereld laten omspannen. Je verlangen als iets kostbaars zien, als een kostbaar symbool of kunstwerk. Om tenslotte, dit verlangen/symbool te offeren aan een wachter, of uit te spreken “dit is mijn verlangen en jij (mijn partner) hoeft mijn verlangen niet te vervullen, ik ontsla je daarvan”. Dit kun je ervaren als diep bevrijdend, je land in je bekken en de open en lichte aard van je wezen wordt voelbaar.

Waarom doen we dit: toe-eigenen en offeren van verlangen? Om vrij, liefdevol, gevend te zijn. Het blijkt zo te zijn dat het er niet om gaat dat onze verlangens vervuld worden, maar dat we toestaan dat ze er zijn, zonder er aan opgehangen te zijn.

Hoe werkt dat? Het offeren van iets dat zo kostbaar is voor ons. We doen dit omdat we weten dat we niet onze onvervulde verlangens zijn. We zijn niet onze geschiedenis of de verhalen die we onszelf vertellen of de verwachtingen die onze omgeving van ons heeft. We zijn veel ruimer dan dat. We zijn gemaakt van bewustzijn en dat is onverwoestbaar, onaangetast puur. Daarmee zijn verlangens niets meer dan versieringen die langskomen en hebben daarin geen andere status dan het geluid van de vogels, een langsrijdende scooter of een gedachte die zomaar in onze geest opkomt.

Maar in dit besef treffen we onszelf meestal niet aan. Onze verlangens zijn belangrijk voor ons en tegelijk staan we veel van onze verlangens eigenlijk niet toe of kennen we niet eens. Een manier om hier naar te kijken is de theorie de splitsing in teruggetrokken zelf (TZ) en strategisch zelf (SZ). Als kind waren afhankelijk van onze ouders voor onze overleving, zowel fysiek als emotioneel.

Al die keren dat je ouders je verlangen niet zagen (omdat ze het niet belangrijk of ongepast vonden of gewoon onbewust negeerden) heb je als boodschap gecodeerd dat je verlangen er niet mocht zijn. Je verlangen is nu niet weg, maar gaat teleurgesteld en boos ondergronds. Dit aspect van jou noemen we het teruggetrokken zelf. Hierin heeft zich je levenslust, je willende aspect, zich gewond teruggetrokken.

Tegelijk met de terugtrekking ga je bovengronds hard je best doen om je ouders te bewerken/manipuleren om wel gezien en gewaardeerd te worden. Dit aspect van jou noemen we het strategisch zelf.

De eerste stap, toe-eigenen van verlangen is eigenlijk het TZ weer uitnodigen om mee te doen in je leven. Om zichtbaar te mogen zijn, zonder afgewezen te worden of genegeerd te worden. Door het hardop te doen mag het ook zichtbaar worden in het relatieveld. In Zijnsoriëntatie is de idee dat wat in het relatieveld ontstaan is ook daar weer geheeld moet worden.

Maar dat is maar het halve werk. Want hoe expanderend en helend dit ook voelt, je bent niet je TZ. Het TZ is bevroren geraakt in de leeftijd waarin het zich teruggetrokken heeft. Dus het is ook kinderlijk in zijn verlangen, niet realistisch over de wereld en ziet zichzelf als onmachtig iets aan de situatie te doen in afhankelijkheid van een machtige ander.

De tweede stap, offeren aan de wachter, laat het SZ ontspannen. In de splitsing van TZ en SZ is het SZ ontstaan om uit te reiken in de wereld en op zoek te gaan naar contact en het vullen van het gemis. Het SZ is wereldwijs, en ook onvermoeibaar in het bezig zijn in de wereld. Het is tegelijk niet meer in contact met het verlangen. Door het offeren kan de energie van het SZ, dat op de wereld is gericht, terugvloeien naar jou.

Het beeld van de wachter is een doorsnijdend hulpmiddel om jezelf uit een illusie te laten ontwaken. De wachter is een heilige en toornige figuur. Het herinnert je eraan dat je niet vrij kunt zijn, als je vast blijft houden aan veiligheid. Je kunt niet liefdevol zijn, als je vast blijft houden aan behoeftebevrediging. De wachter leeft al in de wereld van pure openheid van bewustzijn en leidt jou binnen in deze bestaanswereld (al doet hij/zij dat niet zachtzinnig).

Er kan angst langskomen omdat je zo buiten je bekende wereld valt. Wanneer je je herinnert dat je niet je verlangens bent en deze offert, kan het gebeuren dat je in een soort niemandsland terecht komt. Het SZ ontspant en je ervaart een enorme ruime openheid om je heen. Je ‘ik’ staat buiten spel en je treft jezelf aan in openheid. Dit is een prachtige plek om te zijn, om niet-te-doen, maar de ruimte te ervaren. Dit is wat non-duaal bewustzijn wordt genoemd.


Inspiratiedag over verlangen

Zondag 30 juni zijn de voorspellingen dat het mooi weer wordt. Op deze mooie dag gaan we stil staan bij verlangens. Verlangens in de relatie en ook verlangens in zijn algemeen. Veel verlangens zijn onbewust. We willen graag dat anderen (partner) tegemoet komt aan onze verlangens. Dat gebeurt (vaak) niet en dan zijn we teleurgesteld.

Op deze dag gaan we onderzoeken wat onze verlangens zijn en hoe we die zelf kunnen dragen. In onze beleving hoeven verlangens niet weg of anders, zijn ook niet slecht, maar ze zijn wel van ons.

Ik organiseer deze dag samen met mijn partner Digna.

Meer informatie vindt je op deze pagina.

Film ´Thuiskomen´ over Hans Knibbe nu online

In het najaar 2018 is de film Thuiskomen | een portret van Hans Knibbe in première gegaan tijdens het ‘Boeddistisch Film Festival Europa. In oktober is deze documentaire uitgezonden in het KRO-NCRV-programma ‘De Boeddhistische Blik’. Nu staat de film online en kun je deze dus overal bekijken! We hopen van harte dat deze film jullie enorm inspireert. Mocht je na het zien van deze film graag Hans Knibbe willen ontmoeten, wees dan van harte welkom bij de avonden ‘In gesprek met Hans Knibbe’ op donderdagavond 24 januari en donderdagavond 23 mei 2019.

Thuiskomen | een portret van Hans Knibbe
De documentaire Thuiskomen is gemaakt door filmmaker Pat van Boeckel. Hij heeft opnames gemaakt op La Gomera, op de school voor Zijnsoriëntatie en tijdens de Winterretraite 2018. De reacties op deze film zijn zeer enthousiast: “Het is een prachtige documentaire geworden.” De film ‘Thuiskomen’ gaat over het leven en het werk van Hans Knibbe, oprichter van de school voor Zijnsoriëntatie.

Klik hier om de film te bekijken via de website van de School voor Zijnsoriëntatie.

23 September: eenvoudig beminnen

De vakantie is over en ik ben weer aan het werk. Over twee weken geven Digna en ik de eerste workshop uit een serie van 6 relatie workshops eenvoudig beminnen.

Een uitspraak van Byron Katie is dat onze partner misschien onze grootste leraar is.

Een goede, sterke relatie krijg je door de moeilijkheden die je samen tegenkomt. Ze bieden je een ultieme kans om meer te leren over jezelf, de ander en de relatie. 

Een mooi uitgangspunt is voor ons om de relatie te zien als een derde persoon die toewijding en zorg nodig heeft. Dan kan de relatie een geïnspireerd liefdevolle tempel zijn. Deze tempel van de relatie vraagt niet dat je perfect bent, maar wel dat je je helemaal geeft in de relatie.

23 September is de eerste van de serie van zes workshops in Djoj in Rotterdam. Er is ook een facebook event voor aangemaakt en dat vind je hier.

Eenvoudig beminnen bij OpenUP 2018

Misschien een beetje laat voor op de website, maar tijdens afgelopen OpenUP hebben Digna en ik een relatieworkshop gegeven. (link hier). Uitgangspunt voor ons was om de relatie zelf als derde te leren zien dat toewijding en zorg nodig heeft om een geïnspireerd liefdevolle tempel te kunnen zijn. Deze tempel van de relatie vraagt niet dat je perfect bent, maar wel dat je je helemaal geeft in de relatie.

Een relatie is een prachtige gelegenheid om te leren om liefdevoller voor de ander, de relatie en jezelf te leren worden.

Wat mij diep raakte in de workshop was de liefde van de negen stellen die aanwezig waren en de bereidheid om open en kwetsbaar te zijn, om te onderzoeken wat de relatie nodig heeft om te stralen en te bloeien.

Uitgangspunt van deze workshop waren voor ons het boek van Hans Knibbe (2008), Tempel van de relatie. Dit boek is nog steeds te bestellen.

Lezing ‘gezonde zelfliefde’ in Amsterdam

gezonde zelfliefdeEerder schreef ik over de lezing op YouTube van Hans Knibbe over gezonde zelfliefde (hier). Je kunt nu ook een lezing in Amsterdam bijwonen. En wel op vrijdag 29 juni in de Amstelkerk.

Informatie en kaarten vind je op: www.gezondezelfliefde.nl.
Je kan ook via Facebook laten weten dat je komt:

Ter voorbereiding is het leuk om al vast het boek te lezen. Te koop via de stichting Zijnsoriëntatie: https://www.stichtingzijnsorientatie.nl/winkel/?shopp_product=gezonde-zelfliefde-hans-knibbe

Ik ben er in ieder geval bij  en hopelijk tot dan.

Zo te leven dat het je overkomt

Ik kwam een heel mooi gedicht tegen van Martin Bril. Daarmee wil ik het nieuwe jaar graag inluiden. En ook wil ik vertellen dat ik dit jaar waarschijnlijk niets ga organiseren. In plaats daarvan verwijs ik iedereen graag door naar de activiteiten van mijn vrouw, onder het gedicht.

Martin Bril (2002). Verzameld werk. Gedichten. Amsterdam: 521 Uitgevers.

Kunst

Wat we willen:
Momenten
Van helderheid
Of beter nog: van grote
Klaarheid

Schaars zijn die momenten
En ook nog goed verborgen

Zoeken heeft dus
Nauwelijks zin, maar
Vinden wel

De kunst is zo te leven
Dat het je overkomt

Die klaarheid, af en toe

Tempel van Levenskunst

Mocht je de keus maken om bewust en waarachtig in het leven te staan, dan zijn de activiteiten van mijn vrouw bij de Tempel van Levenskunst misschien iets voor jou. Hieronder heb ik haar activiteiten tot de zomer verzameld.

Zijnsgeoriënteerde meditatie op maandagochtend in Amsterdam.

Deze vorm van meditatie is warm, liefdevol en brengt je thuis in je vrije aard. Wie je ten diepste bent. Er is een onderzoekende, open sfeer en we werken in een kleine groep van maximaal 5 deelnemers.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/meditatie-in-beweging-2018

Mindfulness training op donderdagochtend in Amsterdam.

Dit is de klassieke vorm van mindfulness. Het is een cursus van 8 weken. We werken in kleine groepjes van maximaal 5 deelnemers. Er is een open sfeer, waarin je goed kunt oefenen om je geest thuis te brengen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/mindfulness

Stilte middag met meditatie, mantra zang en dansmeditatie.

Zondag 14 januari 2018 in Leiden
Digna geeft deze middag in samenwerking met Klazien Verwegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/stiltedag-14-januari-2018-in-leiden

Stilte retraite in het Lioba Klooster te Egmond Binnen.

Donderdag 1 t/m zondag 4 februari 2018
Op het programma staan: Meditatie, verdiepende oefeningen, dans en mantra zang.
Digna geeft deze retraite in samenwerking met Klazien Verwegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/winterretraite-2018

Stiltedag met als thema: Thuiskomen bij jeZelf

Zaterdag 10 februari 2018 in Amsterdam.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/thuiskomen-bij-jezelf-amsterdam

Stiltedag met als thema: Thuiskomen bij jeZelf

Zondag 18 februari 2018 in Nijmegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/thuiskomen-bij-jezelf-nijmegen

Stiltedag met als thema: (her)ontdek wie je werkelijk bent

Zaterdag 7 april 2018 in Amsterdam.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/herontdek-wie-je-werkelijk-bent-amsterdam

Stiltedag met als thema: Vrijheid

Zaterdag 5 mei 2018 in Leiden.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/stiltedag-5-mei-2018-in-leiden