Lezing ‘gezonde zelfliefde’ in Amsterdam

gezonde zelfliefdeEerder schreef ik over de lezing op YouTube van Hans Knibbe over gezonde zelfliefde (hier). Je kunt nu ook een lezing in Amsterdam bijwonen. En wel op vrijdag 29 juni in de Amstelkerk.

Informatie en kaarten vind je op: www.gezondezelfliefde.nl.
Je kan ook via Facebook laten weten dat je komt:

Ter voorbereiding is het leuk om al vast het boek te lezen. Te koop via de stichting Zijnsoriëntatie: https://www.stichtingzijnsorientatie.nl/winkel/?shopp_product=gezonde-zelfliefde-hans-knibbe

Ik ben er in ieder geval bij  en hopelijk tot dan.

Zo te leven dat het je overkomt

Ik kwam een heel mooi gedicht tegen van Martin Bril. Daarmee wil ik het nieuwe jaar graag inluiden. En ook wil ik vertellen dat ik dit jaar waarschijnlijk niets ga organiseren. In plaats daarvan verwijs ik iedereen graag door naar de activiteiten van mijn vrouw, onder het gedicht.

Martin Bril (2002). Verzameld werk. Gedichten. Amsterdam: 521 Uitgevers.

Kunst

Wat we willen:
Momenten
Van helderheid
Of beter nog: van grote
Klaarheid

Schaars zijn die momenten
En ook nog goed verborgen

Zoeken heeft dus
Nauwelijks zin, maar
Vinden wel

De kunst is zo te leven
Dat het je overkomt

Die klaarheid, af en toe

Tempel van Levenskunst

Mocht je de keus maken om bewust en waarachtig in het leven te staan, dan zijn de activiteiten van mijn vrouw bij de Tempel van Levenskunst misschien iets voor jou. Hieronder heb ik haar activiteiten tot de zomer verzameld.

Zijnsgeoriënteerde meditatie op maandagochtend in Amsterdam.

Deze vorm van meditatie is warm, liefdevol en brengt je thuis in je vrije aard. Wie je ten diepste bent. Er is een onderzoekende, open sfeer en we werken in een kleine groep van maximaal 5 deelnemers.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/meditatie-in-beweging-2018

Mindfulness training op donderdagochtend in Amsterdam.

Dit is de klassieke vorm van mindfulness. Het is een cursus van 8 weken. We werken in kleine groepjes van maximaal 5 deelnemers. Er is een open sfeer, waarin je goed kunt oefenen om je geest thuis te brengen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/mindfulness

Stilte middag met meditatie, mantra zang en dansmeditatie.

Zondag 14 januari 2018 in Leiden
Digna geeft deze middag in samenwerking met Klazien Verwegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/stiltedag-14-januari-2018-in-leiden

Stilte retraite in het Lioba Klooster te Egmond Binnen.

Donderdag 1 t/m zondag 4 februari 2018
Op het programma staan: Meditatie, verdiepende oefeningen, dans en mantra zang.
Digna geeft deze retraite in samenwerking met Klazien Verwegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/winterretraite-2018

Stiltedag met als thema: Thuiskomen bij jeZelf

Zaterdag 10 februari 2018 in Amsterdam.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/thuiskomen-bij-jezelf-amsterdam

Stiltedag met als thema: Thuiskomen bij jeZelf

Zondag 18 februari 2018 in Nijmegen.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/thuiskomen-bij-jezelf-nijmegen

Stiltedag met als thema: (her)ontdek wie je werkelijk bent

Zaterdag 7 april 2018 in Amsterdam.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/herontdek-wie-je-werkelijk-bent-amsterdam

Stiltedag met als thema: Vrijheid

Zaterdag 5 mei 2018 in Leiden.
Meer informatie: http://tempelvanlevenskunst.nl/stiltedag-5-mei-2018-in-leiden

Lezing: gezonde zelfliefde

Deze opname van een lezing van Hans Knibbe staat sinds een paar dagen op youtube. Het gaat over gezonde zelfliefde. Vooral het eerste deel van de lezing geeft heel goed aan hoe Zijnsoriëntatie hier tegen aan kijkt. Ik vind het tweede deel vooral erg compact veel theorie uitleggen en daarom waarschijnlijk wat lastig voor mensen die geen ervaring hebben met Zijnsoriëntatie via sessies of retraites. Hoe dan ook, ik heb er met erg veel plezier naar gekeken en ik en mijn partner hebben besloten de lezing nog een paar keer te bekijken, ook omdat Hans de theorie weer op een mooie manier presenteert.

Uitleg door Hans Knibbe van “het hartadvies” van Longchenpa

Longchenpa is een Dzogchen-meesters uit Tibet, die leefde in de veertiende eeuw en die door alle Boeddhistische stromingen in Tibet wordt erkend als een van de belangrijkste meesters. In deze video leest Hans Knibbe het Hartadvies voor. Dit is een van de laatste verzen uit ‘The Way of Abiding’ en een belangrijke inspiratiebron voor Zijnsoriëntatie en voor mij. Het beschrijft de kern van de visie in eenvoudige en nabije woorden.

Het Hartadvies van Longchenpa
Dus blijf precies hier, jullie geluksvogels,
laat los en wees gelukkig in de natuurlijke staat.
Laat je gecompliceerde leven en de alledaagse verwarring aan zichzelf,
en vanuit rust, niets doend, beschouw de aard van je geest.
Dit advies is vanuit de grond van mijn hart:
Onderzoek je geest nauwkeurig en inzicht wordt geboren.
Laat alle referentiekaders los en onze verwarring
waarin we geloven dat dingen echt bestaan lost op.
Handel zonder vooringenomenheid
en de lege aard van de werkelijkheid wordt vanzelf duidelijk.
Wanneer je gelijkmoedig rust in Zijn,
zonder iets te onderdrukken of te koesteren,
is precies dat wat er verschijnt in binnen- of buitenwereld, de sleutel.
Laat jezelf los in onverstoorbare rust,
want dit is de allerhoogste wijze van verlicht zijn.

Cursus Gezonde Zelfliefde

Ik vind het leuk om de cursus Gezonde Zelfliefde van de School voor Zijnsoriëntatie te vermelden. Deze cursus gaat over hoe je op een niet-neurotische manier om kunt gaan met jezelf. We gaan meestal niet zo liefdevol om met onszelf en zijn kritisch of zitten met meer of minder zelfhaat. Of we vinden het moeilijk om te dealen met kritiek van anderen. Hoe ga je daar dan op een liefdevolle manier mee om, zonder week te worden of jezelf narcistisch naar boven te trekken.

Deze cursus is afgelopen jaren ontwikkeld door de beroepsvereniging tijdens de nascholing. Ik vind wat we hier ontwikkeld hebben heel waardevol in mijn leven. Ik ben niet geautoriseerd om de cursus te geven en beveel van harte om hem bij de school te volgen. Meer informatie vind je op: www.schoolvoorzijnsorientatie.nl/nieuwe-cursus-gezonde-zelfliefde/

Herinner je ware aard. Je bent al Vrij!

Beste lezer ,

ik wil je graag wijzen op de dag die georganiseerd wordt door mijn vrouw, Digna Schenk. Hieronder heb ik de informatie van de dag van haar nieuwe website:

Velen van ons zijn op weg van A naar Beter. We zitten in de overleefstand. We
zijn gestresst. Dat is totaal niet nodig als je leert rusten in je vrije, natuurlijke
aard. Je vrije natuurlijke aard is altijd al aanwezig, je bent er nog nooit van
afgescheiden geweest. Je hoeft geen heel pad af te leggen om er te komen. Je
hoeft het je alleen te herinneren. Dit herinneren blijkt voor de meeste mensen
heel gemakkelijk te zijn (waarschijnlijk omdat het zo natuurlijk aan je is).

Dan kun je leren om hierin je zwaartepunt te leggen en te rusten. Rusten in jou
natuurlijke staat van zijn. Een groter geschenk kun je jezelf niet geven. Ben je
nieuwsgierig? Kom op 23 september 2017 proeven en ervaren. Je bent van harte
welkom.

Aanmelden en informatie:
Digna Schenk-Hofstee
Telefoon: 06-45826724
Website: tempelvanlevenskunst.nl

Film: Alles over Niets

Deze film van Paul Smit heb ik een paar maanden geleden ontdekt. Het is een humorvolle film die de advaita visie uitlegt aan de hand van herkenbare en dagelijkse situaties. Echt fantastisch om een paar keer te kijken.

Aan bod komen vragen als:

  • Wie of wat zijn we eigenlijk?
  • Wat zijn gedachten?
  • Zijn we onze gedachten of ons lichaam?
  • Hebben wij daadwerkelijk controle over ons leven?
  • Kiezen we wat we voelen of denken?
  • Wie maakt de keuzes?
  • Of gaat alles zoals het gaat en is alles één bewustzijn?

Goed om deze film echt tot je door te laten dringen. Wanneer je wordt geraakt door het inzicht uit de film, kan alles in je leven ingrijpend veranderen… terwijl daar niets voor hoeft te veranderen .

De film is te vinde op youtube:

Voordelen van burnout

Uit een oud Viva artikel: “Hij kwam op bezoek bij Janine Jansen en Gerard Joling en wipt aan bij een op de acht werknemers. En dat aantal gaat door de crisis waarschijnlijk alleen maar omhoog. Maar gelukkig is er ook licht aan het einde van de burnout-tunnel.”
Uit: Zanten, J. van (2012). Burnout: en daarna een verbeterde versie van jezelf. Viva, 2012; (7), 27-30.

Ik kwam dit artikel vandaag weer tegen bij het opruimen van mijn emails. Een collega van mij, Elisabeth Kools, komt in dit stukje voor en van haar heb ik het destijds ook gekregen.

Ik ben zelf herstellende van een vermoeiende periode in mijn leven en zo’n 15 jaar geleden ook burnout geweest. Ik kan me goed verplaatsen in de ervaringsverhalen. Hier een aantal citaten waar ik wat aan heb op dit moment:

“Mensen vinden weer een eigen ritme, ze staan niet meer in de roofbouwstand en vinden – met vallen en opstaan – zichzelf en hun balans terug.”

“Een burnout is dus hét moment om jezelf te resetten en opnieuw uit te vinden.”

“… dat ik nu beter weet wat ik wil.”

“Ik heb geleerd nee te zeggen.”

“En de dingen die echt bijzonder zijn in m’n leven, daar ga ik voor.”

Het artikel geeft een aantal lijstjes die ik hier graag herhaal: De voordelen, de waarschuwingssignalen en wat je beter niet kunt zeggen tegen iemand terwijl die burnout is.

Elk nadeel hep z’n voordeel

  1. Je leert je grenzen aan te geven
  2. Je leert te leven in het nu
  3. Je weet wie je bent
  4. Imperfectie is geen vies woord
  5. Je durft hulp te vragen
  6. Je kunt genieten van de kleine dingen in het leven
  7. Je weet beter wat je wilt en wat niet
  8. Je luistert beter naar je lichaam
  9. Less is more, is jouw lijfspreuk
  10. ‘Moeten’ komt niet meer voor in je vocabulaire

Voortekenen

  • Je hebt weinig energie
  • Je wordt iedere dag doodmoe wakker
  • Na een weekend of vakantie ben je nog niet opgeladen
  • Je hebt slaapproblemen
  • Iets waar je normaal een uur over doet, kost je nu twee uur
  • Je voelt je opgejaagd
  • Hebt concentratieproblemen
  • Het huilen staat je nader dan het lachen
  • Je bent sneller geïrriteerd

Zeg het niet

  1. “Ach joh, ik ben ook wel eens moe.”
  2. “Wat doe je nou zo’n hele dag thuis?”
  3. “Ga gewoon een paar avonden op tijd naar bed.”
  4. “J e moet gewoon niet zo negatief denken.”
  5. “Ik zit ook wel eens in een dip.”
  6. “J ij? Een burnout? Daar kan ik me nou niets bij voorstellen.”
  7. ” Boek anders even een lekkere zonvakantie.”
  8. “Ik zou ook wel een tijdje lekker thuis willen zitten.”
  9. “Echt, je komt er sterker uit.”
  10. “En dan is je tante ook nog eens overleden.”

Nalezen

Het hele artikel kun je hier nalezen: Zanten, J. van (2012). Burnout: en daarna een verbeterde versie van jezelf. Viva, 2012 (7), 27-30.

Mediteren verandert het brein

Hoe verandert mediteren de hersenen? Meditatie kan de aandacht verscherpen, het geheugen versterken en andere geestelijke vermogens verbeteren. Scientific American editor Ferris Jabr onderzoekt de veranderingen in de structuur van de hersenen achter een aantal van deze voordelen (in het Engels).

Er is  tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie. Deze korte video (2:17) vat de resultaten het in hoog tempo samen.

De laatste 10 jaar hebben hersenwetenschappers onderzoek gedaan naar de effecten op het brein. Het meeste onderzoek is gedaan naar mindfulness meditatie. Dat vraagt mensen om hun aandacht te houden in het huidige moment bij hun gedachten en gevoelens. De meeste onderzoeken zijn niet allemaal goed uitgevoerd, maar toch denken onderzoekers momenteel voldoende bewijzen te hebben verzameld om te kunnen zeggen dat de resultaten niet slechts ruis zijn.

  • Het kan stress doen verminderen, de bloeddruk verlagen en je stemming verbeteren.
  • Boeddhistische monniken hebben goede verbindingen tussen de verschillende delen van hun hersenen, waardoor de onderlingen communicatie beter verloopt.
  • Mensen die veel mediteren ontwikkelen een hersenschors die meer gevouwen is (dus meer oppervlak). Onze hogere functies vinden plaats in de hersenschors: zoals abstract denken en introspectie.
  • Verscheidene onderzoeken hebben bevestigd dat meditatie het volume en de dichtheid van de hippocampus kan vergroten. De hippocampus is cruciaal voor je geheugen.
  • Het hersengebied dat verantwoordelijk is voor het richten van je aandacht krimpt als we ouder worden. Meditatie gaat dat effect tegen.

Een toenemend aantal onderzoek tonen aan dat 12 tot 20 minuten per dag mediteren gedurende een aantal weken je geest verscherpen. In deze onderzoeken scoren mensen die mediteren hoger op aandacht en werkgeheugen. Sommige mensen in de vijftig en zestig die al hun hele leven mediteren, presteren beter op aandacht dan mensen in de twintig die niet mediteren.

Kortom, als je nog niet dagelijks mediteert, dan is vandaag de dag om daarmee te beginnen!

Bron: www.scientificamerican.com/video.cfm?id=how-does-meditation-change-the-brai2013-10-30